1. Jméno a věk? Zbyněk Hyrák, 28 let
2. Čím jsi chtěl být, když ještě nefungovaly e-shopy? Když jsem byl malý, chtěl jsem být elektrikářem ????. V pozdějším věku jsem chtěl být programátorem. Elektřina mě ale nakonec nechytla, a u programování by mi chyběl kontakt s lidmi. Na střední škole jsem si pohrával s myšlenkou, že bych se vrhl do podnikání a k webům jsem měl blízko. Nakonec jsem se již na střední škole rozhodl, že si založím živnostenský list a začal jsem se věnovat tvorbě webových stránek. Později jsem přešel od tvorby webů k internetovému marketingu a z marketingu pak k webové analytice.
3. Čím sis vydělal své první peníze? V 15 letech na letní brigádě u pásové výroby. Byla to zajímavá zkušenost ????.
4. Čím se živíš a jak dlouho se tomu věnuješ? Věnuji se webové analytice, PPC kampaním a výkonnostní optimalizaci webových stránek. Nasazuji pokročilou analytiku, dělám reporty, analýzy, poskytuji tipy, konzultuji, mentoruji a školím. Své první webové stránky jsem vytvořil již na základní škole v roce 1999. Mé podnikatelské začátky začaly již na střední škole. Internetovému marketingu na volné noze se věnuji od roku 2008.
5. Co považuješ za svůj největší úspěch? To, že mohu pomáhat lidem, ušetřit jim neefektivní investice do marketingu, popřípadě hledat nové obchodní příležitosti v rámci webové analytiky. Také rád pomáhám začínajícím podnikatelkám v Asistenčním centru pro podnikání žen ve Zlíně. A baví mě podporovat studenty v jejich podnikatelských nápadech a projektech.
6. Kam směřuješ osobnostně i profesionálně? Snažím se zdokonalovat ve všech směrech a neustále se vzdělávám. Rád pracuji na projektech, které něco nového vytvářejí, ulehčují nějakou činnost či jsou něčím zajímavé a odlišné.
7. Co bys poradil každému mladému člověku, který právě začíná? Aby se pustil naplno do svého projektu, popřípadě, aby se obklopil lidmi, kterým věří, a kteří mu mohou pomoci se posunout dále. A v případě prvních neúspěchů, aby to nevzdával a poučil se z nich.
Zbyňku, věnuješ se se webové analytice, takže se celé dny koukáš do čísel a dat, která neustále chrlí Google Analytics. To nezní jako napínavá a adrenalinem nabytá práce?
No, právě naopak ????, adrenalinu si užiji až až ????. Ono se to ani nezdá, ale každý den je pro mne v podstatě jiný. Chodím na schůzky, potkávám nové lidi, vyřizuji e-maily, konzultuji projekty a jejich marketing, interpretuji data z webové analytiky, telefonuji s klienty, nasazuji Google Analytics na web, komunikuji s vývojáři, testuji správnost měření, vyhodnocuji a reportuji data, hledám souvislosti mezi daty a reálným podnikáním. Na základě webové analytiky pak optimalizuji i PPC kampaně a webové stránky, aby byly úspěšnější. Takže je to opravdu taková různorodá činnost ????.
Je jasné, že se dokážeš dívat na čísla i jinak než jako na pouhá čísla Co všechno Ti taková čísla mohou říct? Je třeba se na data dívat jako na určité indicie, či jako takovou nápovědu a vidět v nich souvislosti s reálným businessem. Nejdůležitější je mít kvalitně nastavenou webovou analytiku. Nestačí jen nasadit měřící kód na web, ale doporučuji Google Analytics zkalibrovat, vyčistit od nepřesností, robotů, přidat rozšíření, nasadit e-commerce metriky atd. Pak je třeba umět data správně interpretovat a popisovat je v kontextu s businessem. Z dat třeba můžeš zjistit trendy, snažit se pochopit chování návštěvníků, najít slabá místa na webových stránkách, zjistit nečekané informace, a můžeš se dozvědět i například to, jak souvisí počasí s konverzním poměrem.
Takže pokud se rozhodnu podnikat na webu nebo mít e-shop, jak je důležitá pro mě taková analýza dat? Osobně bych řekl, že data a informace jsou to nejcennější, co můžeš mít. Díky informacím můžeš zlepšit své obchodní procesy, najít nové obchodní příležitosti, odlišit se, překvapit konkurenci nějakou zajímavou inovací atd. Doporučuji se zaměřit na to, jak co nejvíce zpříjemnit web uživatelům a zjednodušit jim nakupování. Kvalitní data využiješ i na to, abys svým návštěvníkům více rozuměla (za jakým účelem na web přišli, co hledali, kolik je jim let, jaké mají zájmy apod.), blíže je poznala, a dokázala jim najít vhodné řešení na míru. V rámci marketingu můžeš zjistit, který marketingový kanál je nejúčinnější, a jak moc pomáhá ke konverzi. Za určitých podmínek lze dokonce měřit i off-line reklama z tištěných médií, z rádia, či z televize atd. Zkrátka webová analytika Ti dokáže pomoci ve všech marketingových oblastech, jimiž se zabýváš.
Jak třeba dokážu, aby člověk neztratil na webu, ale stal se mým zákazníkem? Musíš zjistit, kde jsou slabé stránky webu a nevyužité příležitosti. Z jakých podstránek návštěvníci utíkají, kde tráví nejvíce času a na co by ses měla nejvíce zaměřit, o čem bys měla více psát atd. Pokus se zjednodušit nákupní proces (konverzní cestu) a zjisti, kdo jsou Tví návštěvníci, potažmo zákazníci. Sleduj trendy v Google Analytics, ať už v tom, co třeba nakupuje typický „Pražák“ či „Brňák“, co na webu hledají ženy a co muži, jaké jsou nejčastější vstupní stránky atd. Snaž se návštěvníky webu co nejvíce zaujmout a pochopit, a web jim co nejvíce zjednodušit.
Na E-shop summitu budeš určitě o předešlé otázce ještě mluvit, ale můžeš nám prozradit, co všechno se od Tebe na summitu dozvíme? Zaměřím se na metriky, ve kterých se často chybuje, objasním, že je třeba vyhodnocovat konverze napříč více kanály, jak hledat souvislosti v datech i jak se v nich lépe zorientovat. A také třeba to, že Google Analytics není jen o základním přehledu návštěvnosti, ale o trendech, o kombinaci metrik, o používání dimenzí, segmentů atd. Počet návštěv nikomu nic neřekne, konverzní poměr webu už ano ????.