Známe ho jako muže stylu, kterého málokdy vidíme bez barevného motýlka u krku. Motýlky má dokonce tak rád, že je jejich chovatelem v Bowtie Lover. V minulosti pracoval v Mall.cz či Sklik.cz. To je Jirka Chomát, který je jedním z řečníků, jež se na #ESS16 představí.
Jirko, díky že sis udělal čas na rozhovor, díky kterému Tě účastníci #ESS16 mohou poznat blíže dříve, než na samotné konferenci. Můžeš se ve stručnosti představit?
Myslel jsem, že už jsi to udělal o odstavec výš 🙂 ale snad bych mohl dodat, že také moc rád fotím. A protože mne baví o focení diskutovat s lidmi, začal jsem před lety pořádat kurzy pro fotografy. Společně s motýlím projektem, který jsem vymyslel a zrealizoval se svými přáteli, je vidět že mne baví spojovat svět techniky s kreativitou, která mi je vlastní. Právě proto jsem ve volném čase fotil, školil a vymýšlel motýlky — v Seznam.cz jsem se totiž zabýval výhradně technologiemi i produktem a kreativně jsem se vybíjel ve volném čase.
Dnes mi kreativita a znalost technologií, e-commerce, marketingu i byznysu umožňuje klientům otevírat oči, aby se na své podnikání na internetu dívali z jiné perspektivy.
V posledních několika týdnech, co si se začal přesunovat z Skliku na volnou nohu, jsi „rozjel“ kampaň #PodnikámZměny. Co si pod ní máme představit, přiblížíš nám to?
Vlastně jsem o tom před několika dny s trochou nadsázky napsal článek na svůj blog. Ve stručnosti šlo o to, že jsem chtěl nějak pojmenovat to, co se ve mně dělo koncem loňského roku. Po devíti letech ve firmě (přesněji 110 měsíců) jsem podal výpověď a rozhodl jsem se podnikat na volné noze, to vždy představuje velkou změnu. Osobní i pracovní. Moje slečna mi vymyslela hashtag #PodnikamZmeny, abych si uvědomoval, že už nebudu zaměstnancem, ale podnikatelem na volné noze, který musí udělat ještě mnoho změn sám se sebou i svými klienty.
A to se stalo, protože mnoho mých klientů zareagovalo právě na to, že jim chci ve firmě vyřešit něco, co sami neumí vyřešit. Podniknu změnu s nimi, jejich produktem nebo podnikáním. Mám velkou radost, že se to zatím velmi dobře daří.
Nebojíš se přechodu z „jisté“ pracovní pozice ve stabilní firmě na volnou nohu?
Mám vlastně strach z toho, že (už) se toho nebojím. Než jsme podal výpověď, jako bych trpěl neschopností uvažovat o tom, co na volné noze budu dělat a jak se ubírat dál. V podstatě hned s podáním výpovědi ze mne starosti související se zaměstnáním spadly a já jsem si uvědomil, že mám soubor vlastností a dovedností, které na trhu trhu chybí a jsou žádané.
A přestal jsem se bát.
Zastavme se ještě u tvého motýlkového e-shopu Bowtie Lover. Produkty v něm jsou vypiplané do posledního detailu. Máš i přesto pocit, že by se v něm dalo něco vylepšit a posunout ho dále?
Vylepšit bychom to mohli opravdu hodně, kdybychom s přáteli chtěli aby se z toho stalo naše hlavní podnikání a měli víc času 🙂 Já jsem si dal hodně záležet aby fotografie měly hodně unikátní styl, který mi zároveň nedělá problém kdykoliv zopakovat na fotografiích, které budu fotit za rok, to je totiž klíčové. Celý web je na fotografiích postaven, a proto mi moje zkušenosti i fototechnika byla k užitku. A když si uvědomíte, že kamarád Víťa Válka nám připravil jen logo a vybral font, je vám najednou jasné, jak moc (sakra moc) jsou na webu důležité fotografie, kde jsem často s jistou nadsázkou vyobrazen já. Pak mne najednou potkáte a poznáte, že jsem nadsázkou sama sebe.
Názvy motýlků a styl textů dávají našim motýlkům charakter. To je důvod, proč si u nás motýlky lidé nekupují proto, že jsou ze 100 % vlny — ano jsou — ale proto, že jej chtějí nosit do kavárny, na ples, vypadat jako Bond, na víno, rande, na korzo a podobně. Naši zákazníci si umí velmi dobře představit, jak se budou cítit s našimi motýlky na krku — skvěle, jako já.
Pojďme nyní přejít k tvé přednášce na E-shop summitu 2016. Bude se týkat prezentace produktů na e-shopu. Mnozí si asi myslí, že nám budeš přednášet o svém motýlkovém obchodě, kde prezentuješ produkty hodně speciálně. Můžeš nám obsah nějak přiblížit a bude to použitelné téma pro všechny e-shopy?
Jistě, o motýlcích se asi zmíním, ale jen proto, abych ukázal, jak jsem postupoval při návrhu koncepce prezentace našich produktů. Pokud totiž dokáže e-shop uživatelům své produkty představit tak, aby si dokázali sami sebe přesně představit, jak produkt používají a jaké přínosy má pro jejich život — vyhráli jste a máte konkurenční výhodu jak České Budějovice!
Kupříkladu ledničku si nikdo nekupuje proto, že má roční spotřebu 120 kWh, pokud tedy není Patrick Zandl. Chcete vědět, jestli se vám do fochu vejde otevřené víno na stojato a v létě „takhle“ široký a vysoký džbán s limonádou, kastrol po babičce plný svíčkové. Musí se vám líbit, mít na ni, hodit se do kuchyně, umět ji srovnat s dalšími 40 ledničkami v e-shopu, atd…
Všichni dnes trpíme rozhodovací paralýzou a rozhodnutí, jaké zboží si koupit a kde si ho koupit, děláme často na základě neracionálních impulsů, ale i racionálních. Vyladit tyto dvě složky v prezentaci produktů je cesta, jak lidem více přiblížit prodávaný produkt a ukázat jim, jaký pocit budou mít, až ho budou mít.
Aha, já vlastně neřekl o čem bude přednáška, ale to je dobře, ne? Přijďte!
Já myslím, že si nám ke své přednášce řekl až až, dokonce si ji uvedl lépe, než by se mohlo zdát. Věřím, že toto téma zaujme všechny v sále a užijí si ho. Díky. Budeme se těšit.
Rozhovory s dalšími řečníky postupně publikujeme v kategorii #PředstavujemeŘečníky.
Pokud vás Jirka zaujal, přijďte na E-shop summit 2016 – vstupenky jsou k mání – do konce února jen za 990 Kč!