#PředstavujemeŘečníky – Adam Fendrych

Adam Fendrych – člověk, který má v oblasti uživatelských výzkumů a testování tolik zkušeností, že ho moc lidí u nás nepředčí. Aktuálně pracuje jako UX designer v Rohlík.cz, ale několik let předtím dělal stejnou pozici pro Českou televizi. Prošel Dobrým webem, ExperienceU a dalšími pracovními pozicemi, které mu přinesly nespočet zkušeností.

Adam, díky, že sis na rozhovor udělal čas, pojďme na to. Vyjmenoval jsem už tvé pracovní pozice a některé zkušenosti. I tak si myslím, že máš o sobe co říci, představíš se nám blíže?

Nemyslím si, že by na mě bylo něco zajímavého. Upřímně doufám, že pro vás bude zajímavá moje přednáška 🙂
Máš za sebou mnoho zajímavých zkušeností. Je nějaký projekt, kterému jsi dával tvář a na který rád vzpomínáš? A proč?

Nejnověji je to web ČT24, který vypadá na pohled jednoduše, ale za onou jednoduchostí je hodně výzkumů a testování s uživateli.

Je to navíc začátek postupného přechodu celého webu ČT na responsivní design s využitím systému tzv. molekul. Každý prvek (obrázek, tabulka) bude možné využít na různých místech webu, kde se přizpůsobí kontextu. Může mít různou velikost podle své důležitosti v daném místě a bere na sebe vizuální vzhled dané sekce webu.

 

Jsi UX designér. Zajímá mě to dnes moderní „UX“ – co si pod tímto „UX“ představuješ přímo ty? Nebo je to podle tebe jen sexy název pracovní pozice, protože #UX je dnes prostě in „slovo“ a nic to prakticky neznamená?

Co UX znamená, každý ví. Zážitek uživatele, to je jasné. Existuje ale hodně různých přístupů k tomu, co v praxi znamená UX “dělat”. Myslím, že je to přirozené, každý markeťák nebo ředitel taky pracuje trochu jinak.

Design není to jediné, dokonce ani to hlavní, co má vliv na zážitek uživatele. Zcela zásadní je obsah (mají to, co potřebují), technické zpracování (funguje to) i marketing (co od toho čekám). Roli toho, kdo “dělá UX”, vidím v tom, že dělá ve firmě ambasadora uživatelů, jejich zájmů a potřeb. Vodí je často do firmy, používá výzkumné a analytické nástroje, aby všichni ve firmě věděli, kdo jejich uživatelé jsou a co potřebují, a sami chtěli přispět ke zlepšení jejich zážitku.

 

Tvým každodenním chlebem je tedy co přesně? Testování s uživateli, poznání jejich potřeb, vypracování hypotéz, návrhy řešení a jejich ověření?

Ano.

Děkuji za tuto otázku, která je krásným příkladem toho, jak byste se při komunikaci s uživateli ptát neměli. Na tzv. uzavřenou otázku vám respondent odpoví ano / ne a tím konverzace končí. Další tipy, jak se lidi ptát, se dozvíte v mé přednášce.

 

Ano, krásně jsme čtenářům předvedli jeden z nešťastných příkladů. Super si na něj navázal.

Jako jeden z mála řečníků #ESS16 nejsi na volné noze, ale jako zaměstnanec. Proč tomu tak je? Jako freelancer by sis nesáhl na tak velké a zajímavé projekty?

Vyhovuje mi pracovat na jednom projektu dlouhodobě. Dokonale se do něj ponořit, poznat uživatele, zkoušet různé nápady. Z mého pohledu do designu kvalitu přináší čas. Když máte možnost nad ním týden po týdnu přemýšlet. Na to je práce in-house ideální.

 

Co by si doporučil tomu, kdo by chtěl být „UX designérem“, jako jsi ty? Co by měl dělat pro to, aby se jím stal a byl opravdu dobrý?

Myslím, že není potřeba, abych tu popisoval, co snadno zjistíte googlením “how to start in ux”, “ux books”, “ux events” apod.

Doba je příznivá, po UX je velká poptávka. Kdo opravdu chce, nebude mít problém se prosadit.

 

Vyzařuje z tebe jistota v tom, co děláš a to je opravdu dobře. Pojďme ale už k samotnému tvému vystoupení na E-shop summitu 2016. Bude se samozřejmě týkat tvého oboru, ale můžeš už nyní našim čtenářům představit, co bude jejím obsahem a proč by si Tě měli přijít poslechnout?

Hrozně nerad lidem říkám, co a jak mají dělat. Zůstanu u toho, že vám povím, jak to dělám já, vy si s tím naložte podle libosti.

Chci se zaměřit na to, jaké přínosy a úskalí má uživatelské testování a další výzkumné metody. Zrovna jsem začal pracovat v e-shopu, takže věřím, že mnohé problémy, které řeším, vám budou blízké.

 

Já myslím, že Tvá přednáška bude stát za to. Bude z praxe a to je to, na co se těšíme. Díky. Uvidíme se na #ESS16.

 

Rozhovory s dalšími řečníky postupně publikujeme v kategorii #PředstavujemeŘečníky.

Pokud vás Adam zaujal, přijďte na E-shop summit 2016 – vstupenky jsou k mání – do konce února jen za 990 Kč!

Autor: Jan Kalianko

Hlavní pořadatel Czech On-line Expo, E-shop konzultant, E-shop kouč, autor E-shop knihy a provozovatel E-shopTUBE či E-shop klub.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *