Zatím ještě stále poměrně málo známý PPC specialista, který vede oddělení PPC v Lynt services s.r.o., což je českobudějovická agentura. Kuba je tedy zatím jediným domácím řečníkem, kterého jsme zatím představili.
Jakube, díky že sis na nás udělal čas. Můžeš se na úvod účastníkům #ESS16 stručně představit?
Ahoj, jsem Jakub Kašparů jeden z majitelů agentury Lynt services. Je mi 26 let a PPC se věnuji 8 let. V současné době je mojí naplní práce automatizace procesů v rámci PPC uvnitř agentury pomocí skriptů a Adwords API.
V “Lyntu” máš na starosti team PPC specialistů, které školíš a rozvíjíš jejich znalosti a schopnosti. Zbývá ti vůbec nějaký čas na svoji práci?
Moje práce se dělí na zhruba 2 části. První polovinu času mi zaberou konzultace, skripty na míru a další nástroje pro naše klienty, ať už agentury anebo velké eshopy, které mají vlastní PPC oddělení. Druhá část je školení, jak uvnitř firmy, tak veřejně.
Pro jaké klienty zpravidla děláte?
První skupinou jsou, jak jsem zmínil výše, velké eshopy, které chtějí něco automatizovat (reporting, testování inzerátů, úpravy biddingu atd.), kde konzultujeme a píšeme věci na míru. Druhá skupina jsou většinou středně velké eshopy, pro které spravujeme jejich PPC kampaně a samozřejmě k tomu využíváme veškeré automatizační metody, které jsme si interně napsali.
Čím jsi ty nebo “tvá” agentura speciální v oblasti správy PPC kampaní?
Myslím, že máme ohromnou výhodu v programátorském základu v agentuře. Tím pádem pro nás není problém si cokoliv napsat, ať už se jedná o skript anebo něco, co komunikuje s API. Když to celé spojíme s našimi zkušenostmi v oblasti PPC správy, můžeme tak propojit dva zdánlivě oddělené světy.
O používání skriptů v PPC kampaních se ví už dlouho ve spojení s AdWords. Ty ale umíš skriptovat i v Skliku, což je zcela unikátní. Jak Tě to vůbec napadlo?
S kolegou jsme přemýšleli, jak si ulehčit práci i na Skliku, první nápad bylo používat přímo Sklik API a pracovat s ním. Nakonec jsme, ale chtěli něco, co si může upravit každý, včetně našich zaměstnanců, kteří nejsou programátoři. Takto vznikli Sklik skripty na platformě Google Apps script. Velké díky tady patří mému kolegovi Honzovi Smitkovi, který celou komunikaci Sklik API do Apps skriptu napsal a napsal pak i většinu Sklik skriptů.
Vysvětlíš našim čtenářům, proč je skriptování vlastně dobré?
Skriptování je dobré pro operace, které v PPC stejně musíte dělat, ale člověk je moc drahý, případně by mu dané operace zabraly prostě moc dlouho. Příkladem může být reporting na míru pro klienta, statistická funkce co vyhodnocuje A/B testy reklam, kontrola URL adres, případně pokročilé reporty pro správce účtu, které mu pomohou vypíchnout, kde v kampani jsou největší problémy. Cílem je, aby člověk prováděl jen ty nenahraditelné operace, jako je hledání příčiny chyby, proč dané slovo nefunguje. To, že nějaké klíčové slovo nefunguje, mu ale může nahlásit robot. Tímto postupem je možné ušetřit desítky hodin práce a věnovat se tak strategickému rozvoji kampaně. To je myslím podstata automatizace, tak jak ji vidím já.
Proč si myslíš, že nikdo zatím nepřišel s řešením pro Sklik.cz, jako vy v Lyntu? Je to opravdu tak složité?
Nejsme jediní, kdo nějakým způsobem s Sklik API pracuje. Každopádně je nutné říct, že Sklik API je poměrně špatně navrženo a obsahuje celou řadu chyb. Díky tomu, není tak úplně jednoduché s ním pracovat. Nedá se to vůbec srovnat s Adwords API. Myslím, že pokud by Sklik tým “zamakal”, mohli bychom se dočkat dalších a daleko zajímavějších aplikací automatizace a reportingu na Skliku. Jeden příklad za všechny, pokud chci udělat report klíčových slov a jejich statistik, musím si stáhnout i klíčová slova ve smazaných a pozastavených kampaních a sestavách. Vše projít a do reportu vybrat jen ty co běží. Díky tomu je report velmi náročný datově i časově.
Je skvělé vidět, že Tě tvá práce opravdu baví a že se nezastavíš snad před žádným problémem. Pojďme nyní ale k tvé přednášce na E-shop summitu 2016. Bude se samozřejmě týkat správy PPC kampaní a jejich automatizace, ale představíš nám ji trochu podrobněji?
Moje přednáška na konferenci určitě nebude o hardcore automatizaci, kterou v současné době řeším. Svojí přednáškou cílím na malé agentury a majitele eshopů, aby si dokázali udělat představu o životním cyklu kampaně.
V podstatě projdeme vše od přípravy dat, založení kampaně, nejčastějších chyb v kampaních, až po vyhodnocování dat a úpravu kampaní. V každém kroku bych rád nabídnul jednoduché zlepšováky, které Vám mohou určité úkony usnadnit, případně nabídnul svůj názor na určitou problematiku v životním cyklu kampaně.
Výsledkem pro účastníka přednášky by pak tedy měl být ucelený pohled na to, co a jak dělat a čeho se vyvarovat. Plus odkaz na pár nástrojů, skriptů a dalších vylepšováků, které mu ušetří čas.
Rozhovory s dalšími řečníky postupně publikujeme v kategorii #PředstavujemeŘečníky.
Pokud vás Kuba zaujal, přijďte na E-shop summit 2016 – vstupenky jsou k mání – do konce února jen za 990 Kč!