Kdo chodí na Czech On-line Expo, aneb data z loňského ročníku

Czech On-line Expo je největší event pro český e-commerce a on-line svět. Mohlo by se zdát, že je akce určena pouze pro e-shopy, ale není tomu tak. Jak ukazují čísla z loňského ročníku, cílová skupina akce je mnohem rozmanitější a my se v tomto článku podíváme na několik detailů.

Jsme otevřeni a nemáme co tajit. I proto jsme se rozhodli veřejně ukázat, kdo na expo chodí, pro koho je vhodné a koho u nás mohou vystavovatelé očekávat.

Návštěvnost podle druhu firmy

Mezi nejpočetnější návštěvníky patří lidí z e-shopů (35,45 %) a agenturní zaměstnanci (20,93 %). Druhá polovina návštěvnosti je však z ostatních oborů.

10,84 % návštěvníků je z různých nástrojů a služeb pro on-line. Zajímavou cílovou skupinou jsou také čistě off-linové firmy (6,87 %) = firmy, které mají svůj business čistě v off-line světě, ale on-line řeší propagaci, vlastní web apod. Lehce přes 6 % návštěvníků je také z řad freelancerů.

S návštěvností pod 5% se pak objevily obory „dodavatel“ (1,32 %),  což jsou firmy, které dodávají něco pro e-shopy (např. obalový materiál apod.), dopravci s 1,09 %, finanční služby s 1,32 % – zde jsou zahrnuty zejména návštěvníci z bank, pojišťoven a půjčkových společností. Zastoupeny jsou i produktové on-line katalogy s 0,83 %, korporáty s 0,21 % (zde je nutno říci, že to jsou jen korporáty, které nebyly zařaditelné do jiné kategorie), internetové magazíny 1,18 %, čistě retailové firmy s 2,5 % (zde jsou zahrnuty i velké prodejní sítě, hypermarkety a další velké off-linové řetězce), vydavatelství ať už periodik, tak i knih s 0,52 %, výrobní firmy s 2,29 % a zástupci velkých (zejména pak nadnárodních) značek s 3,87 %. V grafu je uvedena i položka „neuvedeno“ s 6,57 % – což jsou návštěvníci, u kterých jsme nebyli schopni jejich druh firmy nebo zaměstnání určit.

Návštěvnost #COE2019 podle druhu firmy
Obr. 1 – Návštěvnost #COE2019 podle druhu firmy (vzorek 4 395 návštěvníků)

Z čísel by se mohlo zdát, že návštěvnosti v řádech jednotek % jsou zanedbatelné, nicméně 1 % zde reprezentuje bezmála 44 návštěvníků, což v mnoha odvětvích znamená stovky návštěvníků i při nízkých % zastoupení. Na Czech On-line Expo je tak v mnoha oborech  v absolutních číslech větší návštěvnost, než na oborových konferencích daných oborů.

Návštěvnost podle velikosti firmy

Často se také setkáváme s předsudky, že na expo chodí jen malinké firmy nebo naopak ty velké. Z následujícího grafu je zřejmé, že návštěvnost je rozložena od jednotlivců, až po firmy s tisíci zaměstnanců, jako jsou banky, pojišťovny, obchodní řetězce, automobilky, velké výrobní firmy nebo eshopy jako Alza apod. U 7,04 % návštěvníků jsme nebyli schopni velikost jejich firmy adekvátně určit či dohledat.

Obr. 2 – Návštěvnost #COE2019 podle velikosti firmy

Návštěvnost podle domény

Expo by se zdálo jako čistě česká záležitost, popřípadě jako česko-slovenská záležitost.

Data ukazují, že 77,54 % návštěvníků patří k .cz doméně, následuje 13,6 % s .com doménou, 3,47 % s .sk doménou, 2,34 % s .eu doménou a 3,05 % s jinými doménami 1. řádu.

Obr. 3 – Návštěvnost #COE2019 podle domény návštěvníka

Druhy pracovních pozic návštěvníků

Jako nejhojněji zastoupena je skupina specialistů (21,88 %), která reprezentuje skupinu odborníků, kteří jsou zaměřeny na nějaké konkrétní obor, zejména pak třeba on-line marketingu.

Zajímavá je také skupina CEO + jednatelé firem + majitelé + ředitelé (celkem 40,06 %), což je ukazatel toho, že z firem chodí adekvátní lidé, kteří mají pravomoci rozhodovat o nákupech a obchodních spolupracích.

Hojně zastoupena je také skupina manažerů (15,22 %) a obecných markeťáků (13,41 %). Následují pak obchodníci s 6,38 %, programátoři s 5,92 %, designéři s 3,62 % a konzultanti s 3,5 %.

Pracovní pozici jsme byli schopni určit u 2 431 návštěvníků.

Obr. 4 – Druh pracovní pozice návštěvníků #CEO2019 (vzorek 2 431 návštěvníků)

Návštěvnost podle druhu agentury

Hojně zastoupenou skupinou návštěvníků Czech On-line Expo jsou s 20,93 % agenturní zaměstnanci.

S 51,58 % jsou agentury zabývající se pouze marketingem. Následují agentury, které vám vytvoří web a udělají i marketing s 34,7 % a s 15,01 % jsou zastoupeny agentury, které vám udělají web nebo mobilní aplikaci. 1,02 % jsou ostatní agentury.

Obr. 5 – Druhy agentur z návštěvníků #COE2019

Nejčastější návštěvník – majitel nebo zaměstnanec e-shopu

Nejčastějším návštěvníkem je zaměstnanec nebo majitel e-shopu – celkem 35,45 % všech návštěvníků Czech On-line Expo 2019. Pojďme se tedy podívat i malinko podrobněji na tuto konkrétní skupinu.

Návštěvníci z řad e-shopů podle velikosti firmy

Návštěvnost ukazuje zajímavá data – v poměru k trhu chodí na expo nízké procento těch, kteří provozují e-shopy sami. Jako vysvětlení je to, že mnohdy jednotlivci neberou e-shop tak moc vážně nebo to není jejich hlavní činnost a proto nevkládají moc pozornosti vzdělávání či zdokonalování e-shopu.

Nejvíce zastoupena je skupina s 2-5 osobami – celkem 30,58 %. Dobrá zpráva je také, že e-shopy s více jak 100 zaměstnanci, což jsou velké e-shopy, jsou na expu zastoupeny v součtu ve více jak 15 % všech návštěvníků z řad e-shopů. Znamená to tedy, že expo není jen pro malé nebo velké, ale chodí na něj kompletně e-shopaři napříč velikostí firmy.

Obr. 6 – Velikost e-shopů podle počtu zaměstnanců (vzorek 1501 návštěvníků)

E-shopové řešení návštěvníků z řad e-shopařů

Nejvíce zastoupeným e-shopovým řešením je Shoptet s 18,49 %. Následují ostatní – Eshop-rychle s 2,58 %, Webczech s 2,37 %, BSshop s 1,65 % a FastCentrik s 1,15 %. Pouze těchto 5 e-shopových řešení mělo více jak 1 % návštěvníků z řad e-shopařů – zbývajících 73,76 % všech návštěvníků z řad e-shopů má jiné e-shopové řešení – tím je myšleno buďto e-shop na míru nebo od e-shopových řešení, který bylo mezi účastníky pod 1 % výskytu.

Obr. 7 – E-shopové řešení návštěvníků #COE2019 (vzorek 1501 návštěvníků z řad e-shopařů)

Tento graf ukazuje, že mezi e-shopovými řešeními dominuje na našem trhu Shoptet, což není až tak překvapivé zjištění, ale také ukazuje, že více jak 70 % aktivních e-shopařů ma individuální řešení, což už překvapivé zjištění je.

Závěrem

Klasifikovali jsme kompletně návštěvníky z Czech On-line Expo 2019, abychom je lépe poznali a pochopili. Zároveň abychom byli schopni pomoci našim vystavovatelům lépe se připravit na konkrétní cílovou skupinu. Rádi se o data podělíme – nejen o ta, které jsou uvedena v tomto článku, ale pokud jste vystavovatel a zajímá vás konkrétní cílová skupina, ozvěte se nám a my vám anonymizovaná data rádi poskytneme.

Autor: Jan Kalianko

Hlavní pořadatel Czech On-line Expo, E-shop konzultant, E-shop kouč, autor E-shop knihy a provozovatel E-shopTUBE či E-shop klub.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *