1 . Jméno a věk? Mário Roženský, 32 let
2 . Čím jsi chtěl být, když ještě nefungovaly e-shopy? Nejdřív to byl tuším popelář, potom kosmonaut, nebo pilost stíhačky.
3 . Co nebo kdo Tě v životě nejvíce ovlivnil? Určitě mí rodiče. A potom čtení knih. Když si člověk vybírá dobře, tak je schopný získat obrovské znalosti a dostat se do hlavy lidí, kteří knihy psali.
4 . Čím sis vydělal své první peníze? Brigádou v pivovaru. A to v 15, kdy se mi pivo hnusilo. Ale dělali výborné limonády. Jo a měl jsem 40 Kč na hodinu.
5 . Máš nějakou superschopnost, která Tě odlišuje od ostatních? To určitě nemám. Jen znám své silné a slabé stránky a vše v pracovním i soukromém životě stavím tak, abych co nejvíce využíval těch silných a měl oporu v druhých pro ty slabé.
6 . Čím se živíš a jak dlouho se tomu věnuješ? Živí mě softwarová firma, kde provozujeme dva nástroje AffilBox a SupportBox. První usnadňuje správu provizního programu a našim zákazníkům v loňském roce pomohl k objednávkám přes partnery za cca 1 miliardu Kč. SupportBox zase zjednodušuje zákaznickou péči skrze e-maily. Měsíčně naši zákazníci odešlou 250.000 e-mailů. Těmto SaaS aplikacím se věnuji 5,5 roku a stále mě to obrovsky baví.
7 . Co považuješ za svůj největší úspěch? To že můžu dělat super věci, které pomáhají lidem. Mám skvělou rodinu, se kterou mohu trávit maximum času a vidět, jak můj syn roste.
8 . Kam směřuješ osobnostně i profesionálně? Být dnes lepší, než jsem byl včera.
9 . Jak trávíš volný čas nebo jak dobíjíš baterky? Od loňského podzimu se synem. Vždy jsem měl velký problém vypnout. Max mi dal obrovskou možnost, jak dělat něco mimo počítač. Když si s ním hraju, tak naplno. Když pracuji, tak naplno. Podařilo se mi získat velmi skvělý životní balanc. Když chci opravdu vypnout, tak mrknu na nějaký seriál.
10 . Co bys poradil každému mladému člověku, který právě začíná? Zamyslet se, zda to co chci dělat vydržím dělat dalších 5 let. Nevzdávat se. Neustále na sobě makat a zlepšovat se. Podnikání není snadné a nefunguje hned. Také bych se snažil určitě najít lidi, kteří jsou o krok až dva přede mnou a kteří mi pomohou nedělat chyby, kterými si již prošli oni.
Mário, máš za sebou velký kus cesty, díky nímž zajisté sklízíš zasloužené plody Tvé práce. Považuješ se za kariéristu? Určitě ne, právě naopak. Kariéra jako taková mě nezajímá. Jde mi o to mít spokojený život a přinášet užitek druhým lidem. To samozřejmě jde jen tak, že sám se budu vzdělávat co nejlépe dokážu a i aplikace budou skvěle fungovat. Mám to spíše naopak, že kvůli osobnímu životu hodně omezuji práci. Nepracuji tolik hodin, kolik by někdy bylo potřeba. Vždy vím tak o 20 věcech, které by bylo fajn ještě udělat.
Vrhnul ses po hlavě do nového, v Čechách do jisté míry ještě neprobádaného oboru affiliate marketingu, díky němuž se dají vydělat nemalé peníze. Co tě k tomu tehdy vedlo? Chtěl jsem spustit provizní síť, která by byla přátelská jak k partnerům, tak k inzerentům a oběma stranám by přinášela užitek. Hledal jsem vhodný software a zjistil, že mi ty, co byly tehdy na trhu, nevyhovují, nebo jsou drahé. Tak jsem vyvinul software vlastní. Když jsem s myšlenkou sítě začal obcházet e-shopaře, zjistil jsem, že do žádné sítě nechtěj jít. Naopak, chtějí mít vše pod vlastním programem a mít přímý přístup k partnerům. Tak vznikl AffilBox.
A konečně se můžeme dostat k tomu co vlastně děláš nyní. Od affiliate marketingu jsi se přesunul k zákaznické péči. Proč to? Proč se dále naplno nevěnuješ affiliate? V oblasti affiliate jsem před 3 rokama konzumoval veškeré informace, které byly dostupné v ČR i zahraničí. Vyzkoušel jsem si všechny strany byznysu. Byl jsem partner, inzerent, affiliate manažer. Rozhodl jsem se své zkušenosti dále předávat na školeních i jsem napsal knihu. Software poskytoval skvělé služby stovkám zákazníků a fungoval tak trošku na auotpilota a já cítil, že dále nerostu. A stagnuji. A to mi nedělalo dobře. Chtěl jsem rozjet další SaaS aplikaci. Rozmýšlel jsem se, co by to mělo být. A měl jsem ve finále dva koncepty. Jeden byla helpdesková aplikace a druhý byl nástroj pro automatizaci marketingu. Nakonec zvítězila ta péče o zákazníky. Díky skvělé péči se mi podařilo vybudovat AffilBox. Vidím to i v jiných oblastech a u e-shopů, co pečují o své zákazníky, tak se jim skvěle daří, protože se zákazníci vracejí. Za ty dva roky jsem zase mohl vstřebávat obrovské množství informací a posouvat se kupředu. I náročnost aplikace je řádově někde jinde. Taže se posouvám na všech frontách.
Myslíš si, že je péče o zákazníky důležitá? Jakou roli by měla hrát u běžného e-shopu? Dnes se začíná ukazovat, že získávat nové zákazníky je čím dál dražší a náročnější. Některé obory už jsou nasycené (přesycené) a proto musí e-shopy začít pracovat více a více s již existujícími zákazníky. Musí s nimi budovat vztah, důvěru. Zákazníci musí vědět, že je to parťák, který vždy poradí a pomůže. Stále tu panuje jakási představa, že lidé si vybírají zboží hlavně podle ceny. Ale to už dávno neplatí. Cena je samozřejmě důležitá. Ale u drtivého procenta produktů tomu tak není. Rozhoduje servis a přidružené služby. Kvalitní péčí a skvělou komunikací se dá porazit i levnější patlaly. Proto se i ve své přednášce zaměřím zejména na příklady špatné komunikace a jak by taková komunikace ideálně měla vypadat. Ukážu praktické příklady, screenshoty a ukázky jak na to.
Co bys doporučil mladým podnikatelům do začátku, kteří ještě tápou kam se vrtnout nebo hledají zaručenou cestu k úspěchu? Zaručená cesta k úspěchu, pasivní příjem, ani rychlý výdělek neexistuje. Minimálně ne ve větším měřítku. Abych to trošku rozvedl, pasivní příjem může existovat po nějakou dobu, než mě předběhne konkurence, nebo odejdou zaměstnanci apod. Podobně rychlý výdělek se mi možná podaří náhodně (šťastně) něco levně koupit a draze prodat. Ale nejde na tom postavit podnikání, abych to samé dokázal udělat 100x. No a nejdůležitější je vytrvalost. Přijdou pády, naštvání a zoufalost. Důležité je vědět, proč to dělám a hledat cestu.
Děkuji za rozhovor a už teď se těším na Tvoji přednášku na summitu.
Děkuji a také se těším!
Rozhovory s dalšími řečníky postupně publikujeme v kategorii #PředstavujemeŘečníky.
Pokud vás Mário zaujal, přijďte na E-shop summit 2017 – vstupenky jsou k mání do vyprodání